Het verhaal van Annloes
Anneloes werkt al enkele jaren als persoonlijk begeleider bij locatie de Hoofdstraat in Andelst. Het groeien naar meer zelfstandigheid vindt is iets wat Anneloes blij maakt. ‘Ik vind het mooi om de ontwikkeling richting zelfstandigheid bij een bewoners te zien. Je reikt bewoners handvaten aan om het zelf te kunnen doen. Dit doen wij in het tempo dat bij de bewoner past’.
Huiselijke, fijne en veilige sfeer
‘𝙃𝙚𝙩 𝙢𝙤𝙤𝙞𝙨𝙩𝙚 𝙞𝙨 𝙖𝙡𝙨 𝙤𝙪𝙙𝙚𝙧𝙨 𝙯𝙚𝙜𝙜𝙚𝙣 𝙜𝙚𝙚𝙣 𝙯𝙤𝙧𝙜𝙚𝙣 𝙢𝙚𝙚𝙧 𝙩𝙚 𝙝𝙚𝙗𝙗𝙚𝙣’
𝘞𝘪𝘦 𝘣𝘦𝘯 𝘫𝘦 𝘦𝘯 𝘸𝘢𝘵 𝘥𝘰𝘦 𝘫𝘦 𝘰𝘱 𝘥𝘦𝘻𝘦 𝘭𝘰𝘤𝘢𝘵𝘪𝘦?
Mijn naam is Anneloes Hakvoort, ik werk al enkele jaren met veel plezier op de locatie Hoofdstraat in Andelst. Mijn functie is persoonlijk begeleider. Dit houdt in dat ik de zorgplannen van een aantal bewoners schrijf, de doelen met hen opstel en evalueer. Voor deze bewoners ben ik het aanspreekpunt en behoud ik contacten met het netwerk. Ik houd ouders of verwanten op de hoogte wat er bij de bewoner speelt en heb korte lijntjes met bijvoorbeeld werk, school of de gemeente.
𝘞𝘢𝘢𝘳𝘰𝘮 𝘻𝘰𝘶 𝘫𝘦 𝘢𝘭𝘴 𝘰𝘶𝘥𝘦𝘳 𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘫𝘦 𝘬𝘪𝘯𝘥 𝘭𝘰𝘤𝘢𝘵𝘪𝘦 𝘈𝘯𝘥𝘦𝘭𝘴𝘵 𝘬𝘪𝘦𝘻𝘦𝘯?
Het is hier huiselijk. Er heerst een fijne, veilige sfeer. Er is altijd ruimte en tijd voor een gesprekje of een spelletje. Er worden veel leuke activiteiten ondernomen met de bewoners. Het team is stabiel en kent dus vaste gezichten. Regelzaken worden snel opgepakt en blijven niet liggen.
𝘞𝘢𝘵 𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘣𝘦𝘸𝘰𝘯𝘦𝘳𝘴 𝘻𝘪𝘫𝘯 𝘦𝘳 𝘰𝘱 𝘥𝘦 𝘭𝘰𝘤𝘢𝘵𝘪𝘦 𝘈𝘯𝘥𝘦𝘭𝘴𝘵?
De bewoners zijn tussen de 18 en 65 jaar. Het grootste gedeelte is tussen de 18 en 25 jaar. Bewoners kunnen een licht verstandelijke beperking, autisme, adhd, borderline of hechtingsproblematiek hebben. We kijken naar de mate van zelfstandigheid en de behoefte aan een prikkelarme omgeving of nabijheid om te bepalen welke vorm van beschermd wonen het meest passend is.
Kleinschalig beschermd wonen voor jongeren en volwassenen met een beperking
𝘋𝘦 𝘷𝘪𝘴𝘪𝘦 𝘷𝘢𝘯 𝘈𝘭𝘣𝘦𝘳𝘰 𝘪𝘴: 𝘫𝘦 𝘮𝘢𝘨 𝘦𝘳 𝘻𝘪𝘫𝘯 𝘦𝘯 𝘫𝘦 𝘮𝘢𝘨 𝘻𝘪𝘫𝘯 𝘸𝘪𝘦 𝘫𝘦 𝘣𝘦𝘯𝘵. 𝘏𝘰𝘦 𝘱𝘢𝘴 𝘫𝘦 𝘥𝘢𝘵 𝘵𝘰𝘦?
Iedere persoon is uniek, er bestaat geen vast trucje dat je kunt inzetten om passende begeleiding te bieden. Daarom wordt er ook in samenspraak met elke bewoner een zorgplan gemaakt. Daarin staan individuele wensen, leerdoelen en afspraken. Bewoners in hun kracht zetten, de focus leggen op hun kwaliteiten en op zoek gaan naar mogelijkheden, dat is waar we naar streven. De stem van elke bewoner telt. Elk maand hebben we bewonersoverleg. Er is ook een cliëntenraad bij Albero Zorggroep.
𝘞𝘢𝘵 𝘮𝘢𝘢𝘬𝘵 𝘈𝘯𝘥𝘦𝘭𝘴𝘵 𝘢𝘯𝘥𝘦𝘳𝘴 𝘥𝘢𝘯 𝘢𝘯𝘥𝘦𝘳𝘦 𝘭𝘰𝘤𝘢𝘵𝘪𝘦𝘴?
Wat ik zo goed vind aan de locatie in Andelst is dat er perspectief wordt geboden om door te kunnen groeien. We hebben een hoofdwoning waar de begeleiders 24/7 aanwezig zijn. Hier wordt veel nabijheid geboden: er wordt met de bewoners gekletst, samen gegeten en er worden spelletjes gespeeld. Zien wij samen met de bewoner dat hij of zij toe is aan een volgende stap, dan kan de bewoner doorstromen naar ‘de overkant’. Deze woning is letterlijk aan de overkant van de straat. De bewoners kunnen daar oefenen met het op zichzelf wonen. Er is ook nog een woning waar twee bewoners kunnen wonen. Dit huis is geschikt voor cliënten die behoefte hebben aan rust. Ook deze woning is vlakbij. Tenslotte heeft Albero Zorggroep een aantal appartementen als laatste doorstroommogelijkheid.
𝘒𝘢𝘯 𝘫𝘦 𝘦𝘦𝘯 𝘷𝘰𝘰𝘳𝘣𝘦𝘦𝘭𝘥 𝘷𝘢𝘯 𝘦𝘦𝘯 𝘤𝘭𝘪ë𝘯𝘵 𝘥𝘪𝘦 𝘪𝘴 𝘨𝘦𝘨𝘳𝘰𝘦𝘪𝘥 𝘵𝘪𝘫𝘥𝘦𝘯𝘴 𝘻𝘪𝘫𝘯 𝘷𝘦𝘳𝘣𝘭𝘪𝘫𝘧. 𝘏𝘰𝘦 𝘬𝘸𝘢𝘮 𝘩𝘪𝘫 𝘣𝘪𝘯𝘯𝘦𝘯 𝘦𝘯 𝘩𝘰𝘦 𝘪𝘴 𝘩𝘪𝘫 𝘯𝘶?
Twee jaar geleden kwam hier een jongen wonen die verlegen was en last had van faalangst. Hij was beperkt te motiveren om te gaan werken. Tevens vond hij het lastig om afspraken na te komen en had hij geen duidelijk beeld van wat hij nou echt leuk vond om te doen. In samenwerking met zijn netwerk zijn we op zoek gegaan naar een werkplek die aansloot bij zijn interesses. Wij zijn meegegaan naar het sollicitatiegesprek. Zijn zelfvertrouwen is gegroeid en hij is erg trots dat hij nu zijn eigen geld verdient. Op de groep houdt hij zich beter aan afspraken. Hij heeft in die paar jaar tijd steeds meer zijn eigen persoonlijkheid ontwikkeld en haalt plezier uit de daginvulling die hij nu heeft. Daardoor is zijn dag- en nachtritme ook verbeterd.
𝘏𝘰𝘦 𝘸𝘰𝘳𝘥𝘵 𝘩𝘦𝘵 𝘤𝘰𝘯𝘵𝘢𝘤𝘵 𝘮𝘦𝘵 𝘩𝘦𝘵 𝘯𝘦𝘵𝘸𝘦𝘳𝘬 𝘷𝘢𝘯 𝘥𝘦 𝘣𝘦𝘸𝘰𝘯𝘦𝘳𝘴 𝘰𝘯𝘥𝘦𝘳𝘩𝘰𝘶𝘥𝘦𝘯?
Ik bespreek met het netwerk van de bewoners op welke manier zij het prettig vinden om contact te onderhouden. Ik heb bijvoorbeeld wekelijkse belafspraken met ouders, of ze komen een bakje koffiedrinken op de groep. Daarnaast stem ik de benodigde zorg en bijzonderheden af met bijvoorbeeld werkgevers, docenten, therapeuten, wijkcoaches, mentoren en bewindvoerders.
𝘒𝘢𝘯 𝘫𝘦 𝘦𝘦𝘯 𝘷𝘰𝘰𝘳𝘣𝘦𝘦𝘭𝘥 𝘨𝘦𝘷𝘦𝘯 𝘶𝘪𝘵 𝘥𝘦 𝘥𝘢𝘨𝘦𝘭𝘪𝘫𝘬𝘴𝘦 𝘱𝘳𝘢𝘬𝘵𝘪𝘫𝘬 𝘸𝘢𝘢𝘳𝘷𝘢𝘯 𝘫𝘦 𝘦𝘤𝘩𝘵 𝘣𝘭𝘪𝘫 𝘣𝘦𝘯𝘵 𝘨𝘦𝘸𝘰𝘳𝘥𝘦𝘯?
Ik vind het mooi om de ontwikkeling richting zelfstandigheid bij een bewoner te zien. Je reikt bewoners handvatten aan om het zelf te kunnen doen. Dit doen wij in het tempo dat bij de bewoner past. Een mooi compliment dat ik onlangs heb ontvangen is toen een moeder aangaf dat ze sinds het verblijf van haar zoon in Andelst geen zorgen meer over hem heeft. Ook zei ze te merken dat haar zoon stappen heeft gezet en nieuwe vaardigheden heeft geleerd, wat op vorige woongroepen niet was gelukt.
𝘞𝘢𝘵 𝘷𝘪𝘯𝘥 𝘫𝘦 𝘷𝘢𝘯 𝘈𝘭𝘣𝘦𝘳𝘰 𝘡𝘰𝘳𝘨𝘨𝘳𝘰𝘦𝘱 𝘢𝘭𝘴 𝘸𝘦𝘳𝘬𝘨𝘦𝘷𝘦𝘳?
Ik werk graag bij Albero Zorggroep omdat ik binnen deze organisatie het gevoel heb gehoord en gezien te worden. Het is geen gigantische instelling waar je een nummertje bent. Je hebt ook contact met medewerkers van het kantoor en de directie. Ik werk in een fijn, betrokken team en de plek waar ik werk voelt huiselijk aan. Ook worden door Albero Zorggroep scholingen en cursussen aangeboden zodat ik me kan blijven ontwikkelen.